– Vi ser at nordmenn blir stadig flinkere til å sammenligne priser før de kjøper noe. 860 000 brukere bare i august er en klar årsbeste, og vi forventer at veksten bare vil fortsette inn mot jul, sier Amund Espelien, daglig leder i Prisguiden.

Sammenlignet med fjoråret utgjør dette en vekst på hele 69%, langt over netthandelsveksten i Norge som SSB estimerer til 5,6% (SSB.no)

Espelien mener særlig mobiltelefonen gjør det veldig enkelt for folk å undersøke både priser og alternative varer i Prisguiden før de kjøper noe. Også mens de er i butikken. Med nyttige tilleggstjenester som kjøpeguider, testresultater og prishistorikk kan nordmenn sjekke hvor godt et annonsert tilbud faktisk er. Kanskje er det en test-taper butikken bare vil kvitte seg med? Og hvor billig er den egentlig sammenlignet med alternative produkter? 

– Folk er opptatt av å gjøre gode kjøp og vi ser tydelig at de bruker verktøyene våre til å sjekke disse tingene. Spesielt ser vi stor vekst i bruken av prisvarsler og prishistorikken, sier Espelien. 

Gjelder ikke bare netthandel

Espelien forteller også at tallene til Prisguiden tyder på at mange bruker tid på nettet for å sammenligne varer og priser, for så å dra til butikken og kjøpe varen der. Derfor mener han at gode «Klikk og Hent»-løsninger vil være viktige for butikkene fremover. 

– Da kan kundene orientere seg i ro og mak på forhånd, og enkelt plukke opp varen i kassa når de kommer til butikken. Dette gjør hele kjøpsopplevelsen bedre, og butikkene får mer fornøyde kunder, sier Espelien.

Om Prisguiden

Prisguiden sammenligner priser på mer enn 3 millioner varer fra over 400 butikker. Målet er å gjøre det enkelt for folk å gjøre gode kjøp ved å hjelpe dem med å finne frem til det produktet som passer best til deres bruk og budsjett.

Med nyttige funksjoner som testresultater fra kjente norske redaksjoner, "Klikk og hent"-integrasjon, prishistorikk og prisvarsling gjør Prisguiden det enklere for norske for norske forbrukere å gjøre gode kjøp. 

Prisguiden brukes av over 860 000 nordmenn hver måned.

For kommentarer eller mer informasjon:

Daglig leder Amund Espelien
Telefon: 970 72 033
E-post: amund@prisguiden.no