Illustrasjon: Din butikk i Prisguiden?


Tilgjengelighet blir viktigere enn pris

Dagens kunder er opptatt av å handle raskt og effektivt. Med mer enn 3 millioner varer i 600 kategorier blir Prisguiden et naturlig startsted når kundene skal kjøpe noe nytt – enten de på forhånd vet hva de skal ha, eller de skal orientere seg i markedet om hva som finnes.


Tekst: Amund Espelien - Sist oppdatert: 19. oktober 2017



Fra Excel-ark til avanserte søkeindekser

Prisguiden startet som en prissammenligningstjeneste for forbrukerelektronikk, hvor prisene i oppstartsåret 1998 ble hentet inn manuelt (!). Etter det har det skjedd mye både med tjenestens innhold og funksjonalitet.



Nå oppdaterer vi vår søkeindeks 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Ved hjelp av en enkel integrasjon med nettbutikken leser vi ferske priser, lagerstatus, produktutvalg og tilbud på mer enn 3 millioner varer helt automatisk. På denne måten blir hele butikkens produktsortiment tilgjengelig i vår søkeindeks, uten behov for daglig oppfølging eller merarbeid fra butikkens side.



Fremtidens netthandel skal være enkel og effektiv

De siste årene har vi økt antall kategorier i tråd med veksten i netthandelen. Resultatet er at kategoriene innen sport, fritid, hus, hjem og hage opplever den aller største veksten, og vi er trygge på at det vi har sett til nå kun er en forsmak på hva som vil komme.



Når vi har relansert Prisguiden har vi lagt enda mer fokus på det som betyr mest for kundene, enkel oversikt over produktutvalg, pris og levering. Og så ligger selvfølgelig handleopplevelsen på mobil til grunn for alle valg vi tar – for stadig oftere er det der kjøpsbeslutningen tas.



Populære tilbud

For alle produkter overvåker vi prisene fra dag til dag, og time til time. Disse dataene danner grunnlaget for den populære tilbudsseksjonen vår, hvor vi fortløpende trekker frem de beste tilbudene i markedet. Her kan kundene sortere tilbudene etter kategori, etter rabatt, eller popularitet, alt for å gjøre et skikkelig kupp. De aller beste tilbudene merker vi «Rekordbillig».



Prisguidens spurv kvitrer når prisene faller

Prisvarsler

Med vår unike prisvarsling blir kunden varslet når et produkt faller i pris, og for butikkene gir dette en unik mulighet til å treffe kjøpeklare kunder med sine produkter. En suksessfaktor her er å ha varene på lager – da vi vet at tilgjengelighet og rask levering betyr mye for kunden.

Bruken av prisvarslingstjenesten har eksplodert, og vi har nå passert 120 000 aktive abonnenter. Det gjør at vi sender ut flere tusen eposter hver dag til kjøpeklare kunder som venter på en god anledning til å handle.



Hjelper kunden å finne rett produkt

I noen tilfeller vet kunden nøyaktig hvilket produkt han skal kjøpe. Andre ganger er Prisguiden et utmerket verktøy for å orientere seg i markedet. Enten kunden vurderer et par joggesko eller trenger en hendig drill vil Prisguiden bistå med å finne de produktene i kategorien som svarer best til behovet.



I bransjetermer omtales dette ofte som «evoked set», eller et kvalifisert utvalg av produkter. For kundene gir det stor verdi å raskt navigere seg ned til et relevant utvalg produkter som svarer til kundens behov. For deg som butikk handler dette om å være synlig for kunder som er nær en kjøpsbeslutning.



Bred distribusjon gjennom solide trafikkpartnere

Prisguiden samarbeider tett med en rekke store nettaktører i Norge, slik som Klikk.no, Tu.no, Digi.no, Gamer.no, Tek.no, 1881.no og Amedia sine 65 lokalaviser. Dette gir dine produkter økt synlighet mot et relevant publikum.



Når Klikk.no tester joggesko sørger Prisguiden for at kunden kan se dagens priser på de testede produktene. På samme måte er vi integrert hos Tek når de tester alt for mobiltelefoner til robotstøvsugere, eller når Tu.no tester verktøy.



Netthandel og butikkhandel smelter sammen

Når smarttelefonen er med overalt blir den også et naturlig verktøy for kundene i sonderingsfasen. Det ser vi ved at mobiltrafikken vokser klart mest – hele 55% i året, og har de siste månedene passert PC.



Resultatet er at stadig flere tar kjøpsbeslutningen fra mobilen – enten de velger å fullføre handelen der og da, fullføre fra en PC senere eller plukke opp varen i en butikk. For kunden blir det kun et spørsmål om hva som er enklest og raskest.




Prisguiden – den enkleste starten på et godt kjøp!

Det er superenkelt å komme i gang!

Er du en butikk som ikke enda er synlig i Prisguiden? Nå ut med dine produkter til nye kunder Slik når du nye kunder med dine produkter og tilbud »

Den enkleste starten på et godt kjøp

Prisguiden brenner for at det skal bli enda enklere å gjøre gode kjøp. I nesten 20 år har vi samlet produkter, sammenlignet priser og funnet de beste tilbudene til norske forbrukere. Les historien bak og hvordan vi hjelper kundene til å gjøre gode kjøp »

Møt folka bak Prisguiden

Noe du lurer på, eller bare lyst til å sende oss ris eller ros? Slik kommer du i kontakt med oss »

Min Prisguide

Opprett bruker

Jeg har lest og godtar brukervilkårene.

Glemt passord Ny bruker