Så sykling er din greie, hva? Det forstår vi godt; det er både morsomt og bra for miljøet! Og bra for lommeboka, hvis alternativet er å kjøre bil. Det er også en veldig god treningsform som styrker hjertet, lungene og de store musklene i lår og rumpe. Men selv om det er mange fordeler med å komme seg ut for å sykle, er det veldig greit å kunne gjøre det inne en gang i blant.

Ansatte i Prisguiden

Dette er guidene våre

Vi i Prisguiden lager produktguidene ved å samle og lese gjennom hundrevis av tester - slik at du kan gjøre gode, trygge kjøp.

For uansett om problemet er vær, vind, føre eller trafikk, slipper du det hvis du sykler hjemme i stua. Eller i kjelleren, eller på treningsrommet. Hvor du nå enn skal gjøre det, så har vi har funnet de beste treningssyklene du kan bruke! 

Vi har delt denne guiden inn i spinningssykler og ergometersykler. Du må gjerne lese om begge, de har hver sine styrker som er verdt å vurdere, men du kan også bruke lenkene under for å hoppe rett til det som interesserer deg mest.

Gå til beste ergometersykkel »
Gå til beste spinningsykkel »

Vil du heller løpe?
Sjekk vår tredemølle-guide her »

Eller vil du trene hele kroppen?
Her finner du de beste ellipsemaskinene »

Fordeler med treningssykkel

  • Lav belastning. Siden sykkelen bærer vekta di, er belastningen på ledd som knær og ankler lav sammenlignet med løping. Dette er spesielt fint for tunge og/eller utrente personer.

  • Trenger ikke tilvenning. Siden de fleste av oss kan sykle, er bevegelsene kjente, og siden belastningen er lav trenger du ikke øke treningsmengden så gradvis som ved løping.

  • De er fine for leiligheter. Sammenlignet andre treningsapparater er treningssykler forholdsvis kompakte og stillegående.

  • Enkelt å komme i «sonen». Mange treningssykler har trinnløs motstand, slik at du kan finne akkurat den motstanden du må ha ved en viss tråkkefrekvens for å oppnå den treningsintensiteten du er ute etter.

  • Treningen er overførbar. Du vil sannsynligvis få mer direkte utbytte av sykkeltrening i hverdagen, enn du vil med for eksempel trening på en romaskin.

  • Spinning på YouTube. Det finnes mange treningsvideoer på nettet du kan følge når du trener. Omtrent som å dra på spinning i stua.

Ulemper med treningssykkel

  • Du trener bare bena. I motsetning til ellipse- eller romaskin, er musklene i overkroppen lite aktivert når du sykler. Men du kan enkelt bøte på dette med å kombinere sykkeltreningen med styrkeøvelser som armhevinger og lignende.

  • Treningen styrker ikke skjelettet slik som løping og vektløfting.

  • Du sitter. Mange av oss sitter for mye allerede, og hvis du sykler med en dårlig sittestilling, kan du over tid få vondt i ryggen av det. Pass på at sykkelen er justert riktig, at du sitter riktig, og få rompa opp fra setet med jevne mellomrom på lengre økter.

Beste ergometersykkel

På en ergometersykkel, som noen ganger bare blir kalt en trimsykkel, sitter du mer oppreist enn på en spinningsykkel, og setet du sitter på er gjerne større. Det kan være mer behagelig for både ryggen og baken, særlig for deg som ikke sykler mye fra før. Men dette gjør også at det ligner mindre på å sykle på en vanlig sykkel, som kan være et minus hvis du sykler mye ute også.

Men en fordel med ergometersyklene er at de fleste av dem har en treningscomputer som viser grunnleggende treningsdata som tid, puls, watt og pedalfrekvens (kadens), i tillegg til at de kan kjøre forhåndsinstallerte treningsprogrammer som endrer på hvor tungt det er å tråkke.

Abilica Premium UB

Hvis vi skal trekke frem én ergometersykkel, velger vi Abilica Premium UB. Dette er en populær trimsykkel som er å få kjøpt hos mange forhandlere, og både Treningspartner og Training365.no trekker den frem som en av sine beste. Den har et tungt svinghjul på 8 kg som vil gi god motstand og bidra til et jevnt tråkk, en egenvekt på 64 kg og maks brukervekt på hele 200 kg. Ikke rart Abilica kaller det sin kraftigste og mest robuste trimsykkel.

Den har støtte for trådløs puls, 32 motstandsnivåer, 14 treningsprogrammer og en treningscomputer som blant annet viser pedalfrekvensen. Dette vil gi deg svært god kontroll på treningsøkta, og de mange treningsprogrammene vil være fine å ha når du vil slippe tenke gjennom hvordan du bør legge opp løpet. Den er helt klart blant de mer kostbare ergometersyklene, men er til gjengjeld utviklet for bedriftsmarkedet, noe som betyr at den er laget for å tåle mye bruk.

Alternativer: Hvis du vil ha en billigere trimsykkel, kan du sjekke alternativene vi har satt opp her. Skal vi trekke frem én av dem, faller vi på Masterfit TP 900. Den har et tungt svinghjul på 10kg, mottaker for trådløs puls, 16 treningsprogrammer og tåler tunge brukere på opptil 160 kg.

Beste spinningsykkel

Spinningsykler har som regel mindre funksjonalitet enn ergometersyklene, men sittestillingen, tråkket og drivet fra de tunge svinghjulene gjør syklingen oppleves mer likt som på en landeveissykkel. Ulempen er at du i større grad må styre treningen selv. Et fåtall kommer med treningscomputere som kan lese puls fra et pulsbelte og vise deg pedalfrekvensen din, men du kommer gjerne minst like langt med en god treningsklokke eller en treningsapp på mobilen. Det er også mange spinningtimer du kan følge på YouTube.

Abilica Racer Wmn / Abilica Racer

Vi har egentlig ingen gode tester å lene oss på her, så for å velge én sykkel å trekke frem, har vi satt opp et søk med Prisguidens verktøy som sorterer ut spinningssykler med en makspris på 7500 kroner og en svinghjulvekt på minst 20kg. Hvis vi så fjerner de som ikke lar oss justere styret frem og tilbake (bare opp og ned), sitter vi igjen fem gode kandidater.

Av disse faller vårt valg på Abilica Racer Wmn. Også dette er en populær modell som selges av mange nettbutikker, og den gir oss en nær uslåelig kombinasjon av tungt svinghjul (22 kg) og solid konstruksjon til lav pris. Egentlig er det lite som gjør dette til en «damesykkel», og liker du ikke fargen skal dekoren ifølge Treningspartner.no være enkel å ta av. Utover det er den veldig lik Abilica Racer, men «damemodellen» har noe høyere maks brukervekt.

Maks brukervekt er på 130 kg og egenvekten er på 51 kg, noe som tyder på en solid sykkel som vil tåle mye bruk fra både store og små personer, enten de er menn eller kvinner. Bremseklossen er montert over svinghjulet, slik at det ikke drypper svette ned på den når du står og sykler, både styre og sete har gode justeringsmuligheter og kombipedalene gjør at du kan sykle med sykkelsko.

Alternativer: Går du litt opp i pris kan du se på Master Fitness S4050, som har bedre beskyttelse mot svette over svinghjulet og drivverket, noe som kan være bra for levetiden til sykkelen hvis du har mange tunge økter. 

Av proffmodeller for de mest kravstore går Keiser M3 igjen med god omtale i flere av testene vi har lest, samt varianter av ProForm TDF 2.0. Det spesielle med sistnevnte er at den kan justere vinkelen på sykkelen slik at den simulerer stigninger opp til 20% hver vei, og at den automatisk følger «terrenget» på virtuelle etapper fra Tour de France.

Med en sykkelrulle kan du trene inne på sykkelen du allerede har;
sjekk ut vår oversikt her, og finn den beste prisen på de mest populære rullene »

Sjekk også vår guide til de beste treningsklokkene »

God trening, og lykke til :-)

Kilder: Mens Health, The Telegraph, The Telegraph (2), Harvard Health Publishing, Cycling Weekly, FitRated, Coach, Top Fitness Magazine, ExerciseBike.net