Vi har gått i gjennom hundrevis av el-sykler og det som finnes av tilhørende tester og omtaler, for å forsøke å guide deg i gjennom jungelen av el-sykler. Vi har tatt utgangspunkt i nyere og eldre tester for å skape en oversikt over noen modeller det kan være verdt å stoppe opp ved. Vi har også tatt en titt på en såkalt S-Pedelec sykkel, som kan kjøre i hele 45km/t. 

De mest populære modellene blir dessverre ofte utsolgt. Det fins ofte gode alternative modeller du kan vurdere. Om du heller ønsker kan du sette opp prisvarsel, så gir vi deg beskjed når sykkelen kommer tilbake på lager.

Prisene endrer seg fra dag til dag. Her finner du de beste tilbudene akkurat nå »

Hele sortimentet av el-sykler finner du her »

Dette er guidene våre

Vi i Prisguiden lager produktguidene ved å samle og lese gjennom hundrevis av tester - slik at du kan gjøre gode, trygge kjøp.

Haibike Sduro Trekking 5.0

"Noe i nærheten av en perfekt el-sykkel"

Haibike Sduro Trekking 5.0 2018 (Herre)

Type: Trekking | Batterikapasitet: 13.88 Ah | Spenning: 36 V | Dreiemoment: 75 Nm | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 9 stk

Haibike Sduro Trekking 5.0 er en el-sykkel for deg som ønsker topp kvalitet. Motor, gir, bremser og byggekvalitet er alle av ypperste klasse, og du kan nyte sykkelturen uten å være redd for rusk i maskineriet. Motoren er sterk og trekker fint og jevnt både ved oppstart og nedbremsing, så du slipper rykk og napp fra motoren. Dette gjør at sykkelen føles trygg å sykle på.

Klikk.no testet 2015-modellen og trillet en sekser, dinside.no testet 2016-modellen og trillet en ny sekser. 2017-modellen ble en av fjorårets bestselgere. Vi har derfor ingen grunn til å tro at 2018-modellen skal være noe dårligere.

Denne el-sykkelen får du også i flere andre varianter med ulik batterikapasitet. Se alle syklene i Haibike Sduro trekking serien her »

 

White SC-E Comp FF

"Lett el-sykkel med gode bremser"

White SC-E Comp 18 (Herre)

Type: Hybrid | Batterikapasitet: 11.6 Ah | Spenning: 36 V | Dreiemoment: 50 Nm | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 8 stk

White SC-E Comp FF er en lett og god el-sykkel med motoren montert sentralt i kranken. Den har godt med kraft, og veldig gode hydrauliske skivebremser. Sittestillingen er litt mer "aggressiv" enn på mange andre el-sykler og setet er smalt og sporty, så dette er kanskje ikke den aller beste pendlersykkelen for velkledde mennesker på vei til jobb. Dette ser vi også på mangelen av ekstrautstyr. White SC-E Comp FF kommer nemlig uten skjermer, lys og bagasjebrett, så ønsker du dette må det ettermonteres. Når det er sagt er dette en av de el-syklene som skinner aller sterkest nå du tar den med ut på landeveien.

2016-modellen gikk til topps i NAFs store el-sykkeltest, hvor den fikk en totalscore på 4,5 av 5. Tek.no hadde 2017 modellen med i sin el-sykkeltest, hvor den stakk av med 9 av 10 poeng og tittelen "Testvinner".

El-sykkelen kommer også i en variant med lavt innsteg: White SC-E Comp Ane

 

GT eTraffic Amp

"En gjennomført solid og fin el-sykkel" 

GT eTraffic Amp Low

Type: City | Batterikapasitet: 11.1 Ah | Spenning: 36 V | Dreiemoment: 50 Nm | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 9 stk

GT eTraffic Amp er en enkel, solid og brukervennlig el-sykkel, som egner seg godt til pendlere. Alt du har behov for som skjermer, bagasjebrett og lykter er montert. I tillegg er sykkel-computeren, hvor du endrer innstillinger som hvor mye assistanse du vil ha, enkel og intuitiv å bruke. Den har godt med kraft og en god motor som gir et jevnt, trygt og godt trekk. Alt i alt er dette en meget god og enkel el-sykkel, som bør passe godt til de fleste.

TV2 testet i mai 2018 denne el-sykkelen, som fikk gode skussmål både fra ekspertpanelet og en liten "folkejury". Og begge panelene ble såpass imponert at denne seilte helt opp på en delt førsteplass!

GT eTraffic Amp kommer både med høyt innsteg og trapesramme.

 

Velocity by White Energy Boost HD

"Sentermontert motor til en god pris"

White Velocity by White Energy Boost HD 18 (Unisex)

Type: City | Batterikapasitet: 10 Ah | Spenning: 36 V | Dreiemoment: 52 Nm | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 8 stk

Velocity by White gir oss med denne sykkelen teknologier vi oftere ser på dyrere modeller, til en spiselig pris. Sentermontert motor og hydrauliske skivebremser er forholdsvis sjelden vare i denne prisklassen. Batteriet er riktignok av den litt puslete sorten, men alt i alt får du mye sykkel for pengene. Når det er sagt er dette en komfortabel og lettsyklet el-sykkel som nok koser seg best i bygatene. Den klarer seg allikevel også godt på lengre turer og i røffere terreng. Motoren er overraskende kraftig og bremsene er bra. Alt i alt er det imponerende hvor god denne sykkelen er i forhold til prislappen.

Dinside.no testet denne sykkelen i April, 2017, og kastet en firer på terningen. Tek.no ble i Juni, 2017 også imponert og gav 8 av 10 poeng og merket den "Godt Kjøp".

Velocity by White Energy Boost HD kommer både med høyt innsteg og lavt innsteg.

 

Diamant Volt 10 Hybrid

"En bra el-sykkel"

Diamant Volt 10 Hybrid (Herre)

Type: Hybrid | Batterikapasitet: 11.4 Ah | Spenning: 36 V | Dreiemoment: 50 Nm | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 9 stk

Diamant er et kjent sykkelmerke på norske landeveier. Og med Volt 10 Hybrid har de kommet med en el-sykkel som utfordrer prisklassens elite. Med en bra motor og god batterikapasitet, er dette absolutt en sykkel det er verdt å vurdere. Sykkelen mangler riktignok skjermer, bagasjebrett og lykt, så om du ønsker dette må det en liten ekstra kostnad og monteringsjobb til. Diamant Volt 10 er allikevel en smidig, god og manøvrerbar sykkel som føles trygg og god å sykle på. I tillegg er det en av de el-syklene som er enklest og sykle på om du skulle være uheldig nok til å gå tom for batteri.

Tek.no testet sykkelen i Juni, 2017 og gav 7,5 av 10 poeng til denne el-sykkelen fra Diamant. Den fikk også være med i TV2 sin el-sykkel test i mai 2018, og gikk like greit av sted å tok en delt gullmedalje.

Diamant Volt 10 Hybrid kommer med både høyt innsteg og lavt innsteg.

 

Biltema Yosemite MTB 27,5"

"Mye elsykkel for lite penger!"

Yosemite Biltema MTB 27,5" 8 gir

Type: MTB | Batterikapasitet: 8.7 Ah | Spenning: 36 V | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 8 stk | Vekt: 25 kg

Dette er en el-sykkel av mountainbike-typen, hvor du får mye for pengene. Hydrauliske skivebremser er ikke dagligdags kost i denne prisklassen. Batteriet er mindre enn det vi forventer å se i høyere prisklasser, og samhandlingen mellom pedal- og motorkraft er ikke på samme nivå som en dyrere el-sykkel. Allikevel er dette, alt i alt, en el-sykkel som gir deg ekstremt mye for pengene. Den koster jo tross alt halvparten av de fleste andre modeller.

Omtalen er basert på dinside.no sin test av en eldre modell som fikk terningkast 4, som er den beste karakteren vi har sett i denne prisklassen.

 

Buddy Bike C3

"El-sykkel med kraftpakke i bakhjulet" 

Buddy Bike C3

Type: Hybrid | Batterikapasitet: 17.5 Ah | Spenning: 36 V | Dreiemoment: 70 Nm | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 8 stk

Det norske selskapet Buddy, som er mer kjent for sine elbiler, har også begynt å produsere el-sykler. Buddy Bike C3 er oppfølgeren til Buddy Bike Ui5 som fikk en rekke gode tilbakemeldinger i tester. Motoren sitter, i motsetning til de fleste andre el-sykler, montert i bakhjulet. Den dytter deg derfor bortover asfalten, noe som kanskje kan kreve litt tilvenning. Motoren er uansett proppfull av kraft og batteriet er også i toppklasse. Hvis vi i tillegg tar med en god sittestilling og en smart USB-port, hvor du kan lade opp mobiltelefonen, på styret, kan dette fort være pendlersykkelen for deg.

Buddy Bike Ui5 ble testet av Dinside.no  i april 2016, og fikk ternigkast 4. Når tek.no testet el-sykkelen i Juni, 2017 vurderte de den til 8,5 av 10 poeng som var nest høyeste score. Vi har derfor stor tro på at oppfølgeren Buddy Bike C3 også er en strålende el-sykkel.

 

EcoRide Epix S1

"Responsiv el-sykkel med bakhjulstrekk"

EcoRide Epix S1

Type: Hybrid | Batterikapasitet: 14.5 Ah | Spenning: 36 V | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 9 stk | Vekt: 25 kg

EcoRide har med Epix S1 satt sammen en god hybridsykkel. Den er utstyrt med et stort batteri og en responsiv motor som gjør at dette er en av de bedre syklene med motoren plassert i bakhjulet. Motorkraften er jevn og bremsene er kraftige og gode. Dette gjør sammen med dempingen at sykkelen oppleves myk og god, selv på røffe underlag. Sykkelen er derimot ingen lettvekter, så går du tom for strøm på en langtur, kan du få en tung vei hjem. Batteriet er også plassert litt kinkig til, og du er nødt til å ta av setet hvis du skal ta med deg batteriet inn.

Tek.no testet sykkelen i Juni, 2017 og gav en meget god testvurdering på 8 av 10. TV2 testet sykkelen i mai 2018, og sendte den inn på en delt 3. plass.

 

Winora Yakun Urban

"Elsykkelen som elsker bygater."

 

Winora Yakun Urban

Type: City | Batterikapasitet: 13.8 Ah | Spenning: 36 V | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 20 stk | Vekt: 23.3 kg

Dette er en el-sykkel som spiser fortauskanter og andre urbane ujevnheter til frokost. Motor, gir og bremser er, ikke uventet for denne prisen, av meget høy kvalitet. Byggkvaliteten er jevnt over solid, mens designet og detaljer i imitert skinn gir en eksklusiv følelse. Komforten er i toppklasse og motoren er sprek og trekker deg jevnt og trygt avgårde uten rykk og napp. Det eneste som trekker ned denne el-sykkelen er den knøttlille sykkel-computeren og den stive prisen. Ellers er dette en el-sykkel hvor man lett kan erstatte bilen på kortere pendlerstrekninger.

Dinside.no testet sykkelen i Mai, 2017, og slo en sterk femmer på terningen.

 

Stromer ST1 P48

"S-Pedelec har kommet til det norske markedet" 

Stromer ST1 P48 Comfort Black

Type: S-Pedelec | Batterikapasitet: 14.5 Ah | Spenning: 36 V | Dreiemoment: 30 Nm | Bremsesystem: Hydraulisk skivebrems | Gir: 27 stk

Stromer har de siste årene produsert noe som kalles S-Pedelec sykler, eller "Speed Pedelec" om du vil. Dette er sykler som overgår de vanlige restriksjonene på maks 25 km/t og 250W motor, som de vanlige el-syklene er underlagt. Derfor må disse syklene registreres som moped, og du er nødt til å bruke hjelm som er godkjent for moped og ha lov til å kjøre moped. Du kan heller ikke ta snarveien over fortau og sykkelveier med denne sykkelen, da den kun er godkjent for veier.

Når det er sagt får du en sykkel som er dobbelt så kraftig som vanlige el-sykler. Er du en av dem som ønsker å pendle til jobben med sykkel, men synes du bor for langt unna, er kanskje dette noe å vurdere uansett. Stromer ST1 P48 har en kruttsterk motor som hjelper til med å trekke deg opp i hele 45 km/t. Sykkelen er solid og stødig med meget gode bremser, noe som kanskje er greit når du fyker bortover asfalten i 45km/t. Med et stort batteri og god rekkevidde, er dette et godt og miljøvennlig alternativ til bilen, også på lengre strekninger.

Se flere S-Pedelec sykler her »


Noen gode tips 

  • I Prisguide kan du enkelt sammenligne el-sykler. Juster filtrene i kategorien for å skreddersy søket til ditt behov og sett el-syklene opp mot hverandre ved å bruke sammenligningsfunksjonen. Se alle el-sykler her »
  • De fleste el-sykler kommer både med høyt innsteg, trapes-ramme og lavt innsteg. De kommer også ofte i forskjellige størrelser, så du kan finne den el-sykkelen som passer deg.
  • Hvis du ønsker et batteri med mer eller mindre kapasitet, hør med butikken før du kjøper.
  • Se alltid etter tester og omtaler før du handler slik at du ikke gjør et bomkjøp. Spesifikasjonene sier ofte lite om byggekvalitet og brukeropplevelse.
  • Vi anbefaler bruk av hjelm nå du sykler. Se vårt utvalg av hjelmer her »
  • Det er også mulig å montere en sykkelvogn på el-sykkelen. Dette vil gi deg muligheten til å levere barn i barnehagen eller gjøre unna storhandelen. Se sykkelvogner her »
  • Se alle tilbudene her »

 

Om våre produktguider

Prisguiden er til for å hjelpe deg med å gjøre gode, trygge kjøp. Vi tester ikke produktene selv, men ved å samle inn priser og tester daglig får vi en god oversikt over hva som både er populært og gode kjøp i hver kategori.

Vi anbefaler alltid å lese nyere tester før du bestemmer deg. Har du spørsmål eller tilbakemeldinger til produktguidene – send oss en mail på post@prisguiden.no!