For mange kan en elektrisk sykkel erstatte bilen på mange av hverdagsturene. Du kan lettere sykle med høy fart til jobben, og selv med motbakker og motvind på veien komme frem med et smil. Til helgeturene kan du ta sikte på lengre, brattere utflukter, samtidig som du enklere holder følge med de sprekere syklistene i turfølget.

Ansatte i Prisguiden

Dette er guidene våre

Vi i Prisguiden lager produktguidene ved å samle og lese gjennom hundrevis av tester - slik at du kan gjøre gode, trygge kjøp.

Men selv en billig el-sykkel koster deg nærmere ti store lapper, så du er smart som gjør litt research før du kjøper. Vi har lett etter en el-sykkel som har gjort det bra i test, og funnet flere gode valg til både dame og herre fra produsenter som White, Biltema, Diamant og flere.


Prisene endrer seg fra dag til dag. Her finner du de beste tilbudene akkurat nå »

Hele sortimentet av el-sykler finner du her »

El-sykkel til over 20 000 kroner

Hvis du ser etter en sykkel som kan erstatte bilen, som du skal bruke hver dag, til og fra jobb, barnehagen og matbutikken, er det nok i denne prisklassen du vil bli mest fornøyd. For mange er det kanskje mye for en sykkel, men hvis du tenker på den som en billig erstatning for bilen kan du raskt spare inn sykkelen på drivstoff og bompenger alene.

Haibike Sduro Trekking 5.0 (Dame/Herre)

Dette er sykkelen som gikk til topps i årets test hos NAF. Den får skryt for god rekkevidde og god support i motbakker. Den får også skryt for stabile kjøreegenskaper. Haibike Sduro Trekking 5.0 er utstyrt med 28” dekk som er med på å gjøre sykkelturen så behagelig som mulig, og den kraftige krankmotoren fra Bosch er både energieffektiv og gir en naturlig sykkelopplevelse. 

Vi ville tatt en nærmere titt på Sduro Trekking 5.0 dersom du ønsker deg en sykkel som skal brukes mye, som har smidig giring og som er enkel å sette i gang. Om du i tillegg vet du skal sykle mye i oppoverbakke eller dra sykkelvogn med barn eller bagasje, er dette sykkelen for deg. 

Det er flere andre sykler i Sduro Trekking-serien som er verdt å se nærmere på; sjekk alle her »

Giant Explore E+2

Dette er sykkelen som kom på 2. plass i Tek.no sin samletest av el-sykler fra mai 2020. Tek trekker frem at sykkelen er responsiv og trekker godt, og med hele 18 gir har du mange valg, slik at du enkelt kan finne en behaglig frekvens. Med Giants RideControl-app kan du også koble sykkelen til mobilen for å gjøre oppdateringer, justere motorassistanse og også spore hvor du sykler. Med demper foran er dette også en hybridsykkel som du også kan ta med deg på enkle stier og grusveier.. Dermed kan dette være en ypperlig bil-erstatter for deg som også trår utenfor allfarvei.

Hard Rocx Evolution 3

En solid 3. plass, fikk Hard Rocx Evolution 3 i  Tek.no sin samletest. Med den solide motoren fra Shimano, er selv lange og bratte bakker null problem for denne sykkelen. Tek.no melder også om en svært god byggkvalitet, men trekker frem at bagasjebrettet er i det spinkleste laget. Og i likhet med en del andre populære el-sykler har denne demper foran, noe som gjør den til et fint valg for deg som jevnlig gyver løs på grovere underlag enn fortau og sykkelfelt. Alt i alt er dette en svært god el-sykkel som klarer det meste.

Under 20 000

Å bruke mer enn 20 000 kroner på en el-sykkel kan bli litt mye for mange, spesielt hvis den er mer til helgebruk enn en daglig bil-erstatter. Men vi finner gode sykler i denne prisklassen også.

Diamant Volt 10 Hybrid (Dame / Herre)

Da Tek.no testet denne i sin samletest fra 2017 kom denne på en 5. plass, men de påpeker at du kan få den til å bli tilnærmet lik testvinneren White SC-E Comp ved å konfigurere den hos forhandleren. Begge sykler har sentrert krankmotor (motor “i pedalene”) fra Shimano med 250 Watt effekt og 50 Nm dreiemoment, men den nye motoren på White SC-E Comp LTD er mer energieffektiv og har mye bedre rekkevidde enn sykkelen fra Diamant. Vi har heller ikke NAFs solide testdata på bremseeffekt og pedaltråkk-effektivitet å lene oss på, så som en daglig pendler-sykkel hadde vi følt oss tryggere med sykkelen fra White. Det som kan tale for Diamant Volt 10 er den litt mer oppreiste sittestillingen og demperen foran, som kan gjøre denne litt mer aktuell for helgeutflukter på grusveier og rolig stisykling.

Velocity by White Energy Boost (Dame / Unisex)

Hvis komfort er minst like viktig som effekt, ville vi helt klart sett nærmere på denne sykkelen. Også her får du en kraftig krankmotor, men med sitt brede sete og litt tilbakelente styre minner den mer om en typisk «Hollandsykkel» (tenk Amsterdam og København), enn de andre syklene vi har sett på til nå. De relativt tykke dekkene vil komme godt med i byens brosteinsgater, men det er en tung sykkel uten dempere, så vi ville ikke gått løs på Marka med denne. Sykkelen kom godt ut av Tek.nos samletest, hvor den tok tredjeplass med gode resultater i motbakketesten. Men DinSide var ikke imponert når de testet den på lengre stigninger, så det kan være verdt å tenke på hvis det går mye oppover der du har tenkt å sykle.

Momas Jason

Dette er den mest populære el-sykkelen i Prisguiden for tiden, og det er lett å forstå hvorfor. Her får du i praksis en elektrisk terrengsykkel med hybriddekk, frontgaffel, krankmotor, hydrauliske skivebremser og dugelig batterikapasitet til en hyggelig pris. Momas Jason bygger videre på Momas Randolph, som vant Tek.nos test av billige el-sykler sommeren 2018, og det meste er det samme på de to modellene. Randolph utmerket seg som en sykkel som var god på alt, men ikke best på noe. Litt rykk og napp fra motoren, og en aggressiv kjørestilling som kanskje ikke er for alle, men oppsummert en jevnt over god el-sykkel som gir mye for pengene.

Momas Jason har blitt oppdatert i 2020.

Litt hjelp til letingen:

Motor foran, bak eller i midten?

Tidligere var det vanlig å ha motoren på ett av hjulene, der en bakhjulsmotor ga en følelse av at motoren “dyttet” deg, mens en forhjulsmotor ga en følelse av et motoren “trakk” sykkelen. Nå er det vanligste en såkalt «krankmotor» i pedalhuset, som de fleste foretrekker da det gir en mer naturlig sykkelfølelse.

Motorkraft og dreiemoment; Watt og Newtonmeter

Regelverket for el-sykler begrenser motoreffekten til 250 Watt kontinuerlig, som betyr at de har lov til å yte litt mer i kortere tidsrom, for eksempel når du skal opp en ekstra bratt bakke. Det finnes også mange el-sykler med langt sterkere motorer enn dette. Disse selges gjerne under teksten «Ikke lovlig på vei». Og selv om det kan være fristende å ta en slik sykkel ut i trafikken, må du være oppmerksom på at det ikke er sikkert at for eksempel bremsene er dimensjonerte for så høye hastigheter som en så sterk motor kan gi. Smale sykkeldekk, vanlig sykkelhjelm, og veldig høy fart trenger heller ikke være en heldig kombinasjon.

Dreiemomentet, som oppgis i Newtonmeter (Nm), sier noe om hvor mye motstand motoren takler. Mer er bedre, særlig hvis vekta på sykkelen blir høy og bakkene bratte. For eksempel hvis syklisten er av den solide typen, eller hvis du skal sykle med sykkelvogn. To småbarn og litt dagligvarer blir fort noen kilogram.

Sjekk bremsene

Elektriske sykler veier mer og holder jevnt over høyere fart enn vanlige sykler. Da blir bremsene desto viktigere. De fleste har derfor hydraulisk skivebrems, men hver obs på det når du kjøper, for det er modeller med mindre effektive felgbremser og pedalbremser der ute.

Rekkevidde er vanskelig å forutse

Produsenter og butikker oppgir gjerne både maks teoretisk rekkevidde og forventet rekkevidde, men hvor mange kilometer du klarer å legge bak deg på ett batteri avhenger av mange faktorer. En stor syklist som sykler i motvind og motbakker med mye motorbruk, vil bruke opp batteriet mye raskere enn en mindre syklist som er heldigere med forholdene. Det er dog viktigst hvis du ofte sykler langt og/eller ikke har gode lademuligheter der du bor, men mange vil kunne jobbe rundt litt kort rekkevidde med å lade oftere, og for eksempel ha en ekstra lader på jobben.

Her kan du se alle el-syklene vi har i Prisguiden, du kan også se hvilke som er på tilbud, og her kan du se el-syklene som er best i test.  Og husk sykkelhjelm!

Lykke til :-)

Kilder: Tek.no, Tek.no (2), NAF, DinSide